Köpvillkor

1. ALLMÄN INFORMATION

2. BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE

3. BETALNING

4. LEVERANS

5. ÅNGERRÄTT

6. RETUR

7. REKLAMATION & FEL I VARA

8. ÅTERBETALNING

9. PERSONUPPGIFTER (PUL) OCH COOKIES

10. FORCE MAJEURE

11. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

1. ALLMÄN INFORMATION

Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller när du som konsument ("du") gör en beställning via www.glitter.se och därtill hörande sidor ("Webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Svenska Glitter AB, org.nr. 556549-3979, ("Glitter/"vi"/"oss"). Kontaktuppgifter och övrig information om Glitter hittar du på Webbplatsen. Villkoren är tillämpliga på alla avtal som du som konsument ingår med Glitter.  

Samtliga priser på Webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktiga priser före och efter att beställningen är behandlad. Eventuella rekommendationer är endast rekommendationer utifrån personliga uppfattningar. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från tredje man.

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Glitter förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Alla varor förblir Glitters egendom intill dess att full betalning har kommit Glitter tillhanda.

Dina kontaktuppgifter kommer endast att ses och behandlas av Glitter och våra samarbetspartners. Dina kontaktuppgifter kommer aldrig säljas eller på annat vis spridas till tredje part utan ditt godkännande.

Alla varor som saluförs och presenteras i nätbutiken finns inne på lager (om inget annat anges). Lagerstatus uppdateras löpande, och vi reserverar oss för mindre avvikelser.

Kampanjer och erbjudanden som vi har på Webbplatsen kan skilja sig åt från våra fysiska butiker.

Webbplatsen och dess innehåll ägs av oss eller våra samarbetspartners. Informationen är skyddad bl.a. genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan att vi först skriftligen godkänt detta.

2. BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE

För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. När du accepterar Villkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare godkänner du och bekräftar att du har tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användningen av cookies.

Genom att du godkänner Villkoren samtidigt som du lägger din beställning uppstår ett bindande avtal mellan Glitter och dig som kund. I samband med att du lägger din beställning accepterar du även att du blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. Du erhåller i steg ett en preliminär bekräftelse. När ditt paket är packat och färdigt att levereras, erhåller du sedan i steg två din slutgiltiga orderbekräftelse. Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning.

Glitter reserverar sig från avvikelse i slutleverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Du kan göra din beställning på Webbplatsen dygnet runt, varorna plockas normalt sett nästkommande arbetsdag.

3. BETALNING

Glitter samarbetar med Klarna AB (org.nr. 556737- 0431) där Klarna AB tillhandahåller flera betallösningar via klarna Checkout. Klarna AB:s tillhandahållande innefattar kortbetalning, faktura, kontofaktura, delbetalning, Klarna Direkt, samt betalning genom internetbank via Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. När du godkänner Glitters köpvillkor och betalar med Klarna Checkout, godkänner du även Klarna AB:s villkor. Aktuella villkor hittar du här.

4. LEVERANS

Vi tillämpar en enhetsfrakt på 29 kr/ kolli vid köp under 300 kr, oavsett vikt eller storlek. Vi använder oss av PostNord AB som samarbetspartner inom logistik för Sverige. Varorna levereras normalt med Posten Varubrev direkt i din brevlåda eller med postpaket Posten My Pack till ditt närmaste utlämningsställe. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste utlämningsställe och du får en sms-avisering.

En normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar efter det att vi har skickat din beställning, med reservation för att varan är slut på lagret. För närvarande levererar vi endast inom Sverige.

Alla My Pack-försändelser samt varubrev som ej får plats i brevlådan, sms-aviseras. Var därför noggrann med att ange korrekt mobilnummer. För att hämta ut din My Pack-försändelse behöver du kollinummer/sändnings-ID samt legitimation. Du kan alltid följa din försändelse genom länken "Spåra min försändelse" som du får i din orderbekräftelse samt hittar under "Mina sidor" alternativt på PostNord AB:s hemsida klicka här.

Alla paket ligger kvar på utlämningsställena i 14 dagar innan de returneras till oss, läs mer om detta nedan under "Ej uthämtat paket".

Ej uthämtat paket

Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. För paket som ej hämtas ut debiteras en avgift på för närvarande 299 kr. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt motta det i retur. Varor vilka levereras som postpaket till postens utlämningsställe aviseras med sms till din mobil och ligger kvar i två veckor. Brev som inte kan lämnas i din brevlåda levereras till närmaste utlämningsställe och aviseras med SMS. Ej uthämtade varor returneras till oss.

5. ÅNGERRÄTT

Vi är inte nöjda förrän du som kund är nöjd. När du handlar på Glitter har du alltid 30 dagars ångerrätt, för REA-varor 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot dina varor.  Vid plomberade varor godkänns ångerrätt om plombering ej är bruten. Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning samt eventuella hangtags skall bifogas. Om så inte är fallet kommer en värdeminskning på 100 % av varans värde att dras av vid återbetalning.

Bifogat i din leverans finns returhandlingar; returformulär, returfraktsedel. Vid returer skall Glitters egna frakthandlingar alltid användas. Glitter tar ut en kostnad på 29 kr för returfrakten, denna kostnad administreras i efterhand. Om du saknar din returfraktsedel eller har frågor angående returer, kontakta kundservice via mail customerservice@glitter.se eller via telefon 08-51 80 20 80  (vardagar 09.00-12.00). Du kan även välja att returnera din vara/varor i någon av våra butiker.

Vi genomför inte byten av produkter (behandlas som en retur och ett nytt köp).

6. RETUR

Om du skulle önska att returnera din vara kan detta ske på två olika sätt. Per post via PostNord AB eller till din närmaste valfria Glitterbutik. Observera att vi ej utför byten av produkter, varken per post eller i butik (en retur gemomföres istället med köp av ny vara).

Så här gör du en retur via post:

1. Med i din försändelse följer ett returformulär där du hittar instruktioner för att göra en retur. I detta returformulär anger du ditt ordernummer, namn, artikelnummer på returnerade artiklar samt anledning till returen.

2. Vi rekommenderar att du använder samma emballage som varan levererades i.

3.  Använd returadressetiketten som du fick med din försändelse och klistra den på paketet. Lämna sedan in paketet till ditt närmsta postombud på PostNord AB.

4. Kostnad för returfrakt är 29 kr, vilket dras på ditt tillgodohavande för de varor som du returnerat.

5. Återbetalningen för returnerat paket sker inom 14 dagar, till samma betalsätt som du betalt din order med. Klarna AB ombesörjer återbetalningen.

Så här gör du en retur i butik:

1. Du har möjlighet att returnera din produkt/beställning till din närmaste valfria Glitterbutik. Ta med dig varan samt returunderlaget som bifogats i din försändelse i fylld med ditt ordernummer, namn, artikelnummer på returnerade artiklar samt anledning till returen.

2. Överlämna returen till butikssäljaren och visa giltig legitimation (om du väljer att skicka någon annan person i ditt ställe för att returnera i butik måste personen visa upp både sin egen samt din legitimation)

3. Du erhåller direkt från butikssäljaren en skriftlig bekräftelse på att vi mottagit din retur

4. Återbetalning av ditt online köp kan inte utföras direkt i butik, Din återbetalning kommer att ske via Klarna AB med samma betalningsalternativ som du valt vid köptillfället. Du erhåller ett bekräftelsemail från Glitter kundtjänst så snart din retur administrerats samt när din återbetalning genomförts direkt från Klarna AB.

Att returnera i en Glitterbutik är kostnadsfritt. Kontakta Glitter kundservice vid eventuella frågor.

Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ta upp till 14 dagar för en retur att komma oss tillhanda och behandlas på vårt lager.

7. REKLAMATION & FEL I VARA

Om du fått en trasig eller felexpedierad vara, vänligen kontakta oss inom 14 dagar, med information om felet, artikelnummer samt ditt ordernummer. Vi tillämpar konsumentköplagens (1990:932) reklamationsrätt, vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år, reklamationen skall dock göras inom skälig tid.

En reklamation ersätts alltid i första hand av en ny vara. Kan inte detta alternativ erbjudas tillämpar vi full returrätt.

Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen och vid en eventuell tvist följer Glitter Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och EUs Online Dispute Resolution.

8. ÅTERBETALNING

Återbetalning sker inom 14 dagar till samma betalsätt som du betalt din order med. Administrationen av returen utförs av Glitters kundtjänst. Återbetalningen görs av Klarna AB.

Har du handlat för under 300 kr och därmed betalat en fraktavgift på 29 kr, återbetalas fraktavgiften endast om du gör en full retur. Eventuell rabatt använd på returnerad vara är förbrukad och flyttas inte över till annan vara.

För retur vid köp av 3 produkter betala för 2 gäller följande: Vid retur av den fria produkten sker ingen återbetalning då denna produkt aldrig debiterats för. Om du returnerar en produkt som du betalat för, men väljer att behålla den fria produkten debiterar vi den fria produkten. Detta innebär att vi endast återbetalar mellanskillnaden mellan den fria produkten och den produkten du returnerat till oss. 

Har du betalat med ett presentkort och väljer att returnera så kommer saldot på din rabattkod eller ditt presentkort att återställas inom 48 timmar efter att returen registrerats förutsatt att presentkortet fortfarande är giltigt.

9. PERSONUPPGIFTER (PUL) OCH COOKIES

Svenska Glitter AB värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Glitters målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd.

Glitter är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till Glitter. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till Glitters behandling av personuppgifter enligt denna punkt.

Glitter behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Glitter, t.ex. kontaktinformation och personnummer, samt uppgifter som Glitter eller dess samarbetspartners samlar in från annat håll, t.ex. adressuppgifter och uppdaterad kontaktinformation samt köphistorik som registreras i samband med dina köp. I samband med ditt köp kontrollerar vi dina uppgifter mot folkbokföringsregistret.

Glitter kommer att behandla de personuppgifter som du som kund lämnar till Glitter för att administrera din beställning och din leverans av varor.  Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för statistikändamål.  Om du särskilt samtyckt till det kan dina uppgifter även komma att användas till direktmarknadsföring.

Glitters behandling av dina personuppgifter kan även innebära samkörning, både inom och utom EU, med andra register och att dina personuppgifter överförs till andra bolag inom Glitter-koncernen. Personuppgifter överförs även till våra samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta ditt köp, såsom transportbolag och Klarna AB.

Du som kund har enligt personuppgiftslagen rätt att en gång per kalenderår gratis begära information om de personuppgifter som behandlas om dig som kund Glitter, oavsett hur de samlats in. Om du vill ha sådan information, skall en undertecknad begäran lämnas till Glitter. Begäran skall göras skriftligen och kan inte skickas med e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har du som kund rätt att begära att uppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

På Webbplatsen använder vi cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på Webbplatsen. Det finns två typer av cookies: 1) en permanent cookie som ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid, och 2) en sessionscookie som tillfälligt lagras i datorns minne under den tid en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Vi använder cookies för att förbättra Webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa Webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg och för att kunna anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig.

Genom att godkänna Villkoren och använda vår Webbplats samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång vår Webbplats försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas, se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Vidare kan du när som helst radera cookies manuellt från din hårddisk.

10. FORCE MAJEURE

Glitter ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Glitter inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Glitter dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Glitter rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

11. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

Glitter förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden. Alla ändringar av Villkoren kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen). Glitter rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.